تاریخچه برند Gas Gas

04 بهمن 1402

گس‌گس یک شرکت اسپانیایی سازنده موتورسیکلت است که در سال 1985 توسط نارسیس کاساس و جوزپ پیبرنات در شهر کوچک سالت در کاتالونیای اسپانیا بنیان نهاده شد. حوزه تخصصی این شرکت تولید موتورسیکلت‌های آفرود برای استفاده در رقابت‌های تریال و اندورو است. Gas Gas در سال 2019 به تملک هولدینگ KTM با نام رسمی Pierer Mobility Group درآمد و اکنون از فناوری و طرح های بلندپروازانه این هولدینگ استفاده می کند. خط تولید بسیار مدرن این برند اکنون در اسپانیا، گرجستان و اتریش قرار دارد. 

در سال 1973، نارسیس کاساس (Narcis Casas) و جوزپ پیبرنات (Josep Pibernat)، یک فروشگاه نمایندگی محصولات Bultaco (تولیدکننده موتورسیکلت‌های دوزمانه) را در شهر سالت به راه انداختند. با افول مالی کارخانه Bultaco در 1979، کاساس و پیبرنات کار واردات موتورسیکلت‌های ایتالیایی SWM (یا SV.VM) را آغاز کردند که تا سال 1984 ادامه داشت و از آن پس تولیدات SWM متوقف شد. Bultaco نیز در سال 1983 به پایان راه خود رسید.

 

                                                                                           

 

                                                                                         

                                                                             

در این شرایط ، این دو شریک به فکر افتادند که که خود در فروشگاهشان مشغول ساخت موتورسیکلت‌های تریال شوند. Gas Gas کار ساخت موتورسیکلت‌های تریال را در سال 1985، موتورسیکلت‌های اندورو و موتوکراس را در 1989، و چهارچرخ‌ها را در سال 2002 آغاز کرد.

نام Gas Gas در اصل به معنای "گازش بده" یا "گازش را بگیر" است اما بنیان‌گذاران شرکت گاهی مخاطبین غیراسپانیایی زبان را از بابت معنای نام شرکت به اشتباه انداخته‌اند. شرکت واردکننده محصولات Gas Gas در آمریکا در فاصله سال‌های 1999 تا 2002 برای عادت دادن مردم به این نام غریب، از شعار تبلیغاتی Gas Gas = Fast Fast استفاده می‌‌کرد.

 

                                                                                                                                     

پیبرنات (راست) و کاساس (چپ)، بنیانگزاران Gas Gas در کهنسالی                                                                                                                   

                                                                                        

 

قهرمانی‌ها و ریسرهای شرکت

 

 

در 1993 ، Gas Gas توانست یوردی تارس (Jordi Tarres)، قهرمان تریال جهان را ترغیب کند که از تیم Beta جدا شده و برای Gas Gas مسابقه دهد. همکاری تارس با Gas Gas به سه عنوان قهرمانی جهان در سه سال متوالی 1993، 1994 و 1995 انجامید.

جدیدترین عنوان قهرمانی Gas Gas به سال‌های 2005 و 2006 برمی‌گردد که توانست با آدام راگا دو بار قهرمان مسابقات قهرمانی تریال فضای باز شود. ضمن اینکه در فاصله سال‌های 2003 تا 2006 نیز در چهار سال متوالی قهرمان مسابقات جهانی تریال فضای بسته شد.

                                                                                                                                   

Gas Gas در مسابقات جهانی اندورو نیز عملکرد موفقی داشته است. پل ادموندسون در سال 1994 و در کلاس 125 سی‌سی قهرمان جهان شد و در 1996 همین عنوان را برای کلاس 250 سی‌سی کسب کرد. پتری سیلوان در سال 1999 قهرمانی در کلاس 250 سی‌سی و قهرمانی کلی را به دست آورد و پتری پوجامو هم در سال 2003 در کلاس 125سی سی قهرمان شد                                         

                                                               

یکی از موفقیت‌های جالب‌توجه Gas Gas در سال 2006 بود که در مسابقات قهرمانی اندورو بریتانیا، تنها وین بریبروک، ریسر Gas Gas و یک راکب دیگر توانستند تمام 129 کیلومتر

 رویداد "آخرین مرد مقاوم رد بول" Red Bull Last Man Standing - را پشت سر گذاشته و به خط پایان برسند. 126 ریسر دیگر در میانه راه از ادامه مسابقه باز ماندند.

موتورسیکلت‌های Gas Gas در حال حاضر به بسیاری کشورهای اروپا و همچنین چندین کشور جهان از جمله استرالیا، نیوزیلند، کانادا، کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقای جنوبی و آمریکا صادر می‌شوند.

 

                                                                   

 

برند Gas Gas با 16 عنوان جهانی ترایال در فدراسیون جهانی موتورسیکلت FIM از سال 1993 و چهار عنوان متوالی FIM Trial-E، نام بی بدیل کلاس ترایال است.

 

معرفی اجمالی مدل‌ها

 

 

اندورو/آفرود

 

 

Gas Gas مدل‌های EC (Enducross) و MC (Motocross) را به سرتاسر جهان صادر می‌کند اما مدل‌های تخصصی‌ای نیز برای بازار آفرود آمریکا تولید کرده است که از جمله مدل‌های موفق می بایست به XC (مدل‌های "Cross Country" که از سالهای 1999 تا 2002 تولید می‌شد) و مدل DE ("Dealer Edition" که در بازه 2002 تا 2006 تولید می‌شد) اشاره کرد.

 

                                                                                 

               

                      Gas Gas DE 300، مدل 2004، فقط بازار آمریکا                

 

 

                                                                                                                                 

Gas Gas EC 200، مدل 2003، با مجموعه کامل سیستم تعلیق Ohlins

تریال

 

 

مدل‌های TXT اختصاصا برای سواری تریال طراحی شده‌اند. کد رنگی مدل‌های TXT مشابه با EC است.

 

 

Gas Gas Raga، مدل 2006، یک موتورسیکلت تریال                                                                                                                                

 

چهارچرخ‌ها

 

چهارچرخ‌های ورزشی Gas Gas تحت برند Wild HP فروخته می‌شوند و دو دسته  دو-زمانه، و چهار-زمانه انژکتوری عرضه می‌شوند.


موفقیت های گس گس در سال های اخیر

 

 

آگست 2022: اعلام ورود گس گس به MOTOGP

 

 

 

با موفقیت های گس گس در رشته های Moto2 و Moto3 ، این برند بخت خود در مسابقات فوق حرفه‌ای MOTOGP  سال 2023 نیز امتحان می‌کند.

 

جولای 2022: معرفی برترین موتورسیکلت‌های جهان در کلاس ترایال

 

 

 

در این ماه، گس گس پس از سال ها تجربه و تحقیق و توسعه، موتورسیکلت های TXT GP  و  TXT RACINGمدل 2023 را با گستره ای از ویژگی ها و بروزرسانی های فنی جدید معرفی نمود که می توان به آنها عنوان برترین موتورسیکلت های جهان در کلاس ترایال را عطا نمود.

 

ژانویه 2022: قهرمانی در رالی داکار

 

 




در 14 ژانویه 2022، سم ساندرلند با تیم GASGAS Factory Racing در 44 امین سری رالی داکار که در عربستان سعودی برگزار شد در مجموع زمان ها به قهرمانی رسید. این اولین عنوان قهرمانی گس گس در داکار بود.

 

 

نوامبر 2021: اولین عنوان قهرمانی جهان در ریس جاده‌ای

 

هنوز جوهر خبر حضور گس گس در مسابقات سری Moto2 خشک نشده بود که خبر اولین قهرمانی گس گس در ریس جاده ای جونیور با عنوان  FIM Moto3 Junior World یا ریسر 16 ساله خود دانیل هولگادو و با موتورسیکلت RC 250 GP علاقمندان این برند را غرق در شادی کرد. این یعنی گس گس علاوه بر آفرود، بر روی آسفالت نیز حرف های زیادی برای گفتن دارد.

 

نوامبر 2021: اعلام حضور در مسابقات سری MOTO2

 

 

به دنبال کسب موفقیت های سال 2021 در مسابقات Moto3 ، گس گس گام بلند خود در تعمیم فعالیت های خود در کلاس ریس به مسابقات Moto2 که در 2022 برگزار خواهد شد را برداشت. گس گس با تیم خود به نام  GASGAS Aspar Team و با چهار ریسر جوان خود در این مسابقات شرکت کرد. 

 



اکتبر 2021: پیروزی آندره ورونا در مسابقات قهرمانی جهانی Enduro 1

 

آندره ورونا در مسابقات قهرمانی جهانی کلاس E1 با موتورسیکلت EC 250F  در فرانسه به قهرمانی رسید. او علاوه بر این موفقیت، اولین سال حضور خود در تیم  GASGAS Factory Racing را با کسب عنوان سومی در مجموع ردۀ EnduroGP به پایان رساند.

 

 

اکتبر 2021: پیروزی دوبارۀ لایا سنز در مسابقات زنان

 

لایا سنز، صرفا به یک پیروزی در سال 2021 قانع نشد. او که در مسابقات قهرمانی جهان ترایال جی پی زنان با عنوان TrialGP Women World Championship در 2021 به قهرمانی رسیده بود، این بار در مسابقات اندورو جی پی زنان یعنی EnduroGP Women World Championship نیز شرکت کرد و دوباره قهرمان شد!

 



سپتامبر 2021: پیروزی گس گس در مسابقات ترایال قهرمانی جهان زنان

 

 

لایا سنز پس از هشت سال غیبت از این دور مسابقات، این بار با بازگشت پیروزمندانه خود مقام قهرمانی را در مسابقات ترایال قهرمانی جهان زنان کسب نمود. او این موفقیت را با موتورسیکلت GASGAS TXT GP 300 به دست آورد.

 

 

آگست 2021: پیروزی جک دنس در ترایال 125

 

جک دنس، رایدر بریتانیایی با موتورسیکلت GASGAS TXT GP 125 به قهرمانی مسابقات TRIAL125 WORLD CHAMPIONS رسید. 



جولای 2021: اولین پیروزی در پرو موتوکراس

 

 

در سری مسابقات 2021 Pro Motocross در مینسوتا، جاستی بارسیا در مجموع دورهای کلاس 450MX به یک تاریخ ساز دیگر برای گس گس تبدیل شد.

 



می 2021: قهرمانی در MOTO3

 

در سری مسابقات قهرمانی جهان MOTO3 ، رایدر اسپانیایی تیم گس گس، سرجیو گارسیای 18 ساله، با موتورسیکلت RC 250 GP به پیروزی رسید.

 

 

ژانویه 2021: درخشش در اولین حضور AMA SUPERCROSS

در راند گشایش سری سوپر کراس AMA 2021 ، تیم GASGAS Factory Racing با درخشش تروی لی و جاستین بارسیا با موتورسیکلت MC 450F با عملکرد بی نقص خود اولین پیروزی سری سوپرکراس برای گس گس را رقم زد.  

 

تمام حقوق مادی و معنوی متعلق به یکتاز سیکلت کویر می باشد
طراحی، توسعه و پشتیبانی توسط   راهکار پرداز